Ønsker du at tage din markedsføring til det næste niveau? I så fald er Google Ads en god mulighed at overveje. Ved at oprette og køre annoncer via Google kan du nå ud til et større publikum og potentielt øge trafikken på dit websted og konverteringerne. Men hvad er Google Ads egentlig? Og hvordan kommer du i gang? Læs videre for at finde ud af det.
Hvad er Google Ads, og hvordan kan det være til gavn for virksomheder eller ejere af websites?
Google Ads er den moderne måde at hjælpe virksomheder og webstedsejere med at nå deres mål i den digitale tidsalder. Med smart målretning, strukturerede kampagner og resultater i realtid gør Google Ads det lettere for virksomheder at få deres budskab ud til potentielle kunder mere effektivt end nogensinde før. Det eneste du skal gøre er at fastsætte dit eget budget og dine egne mål – og derefter lade Google tage over, så du kan fokusere på andre aspekter af driften af din virksomhed eller dit websted. Det kunne ikke være nemmere! Så hvorfor ikke prøve Google Ads? Du vil takke dig selv i sidste ende.
Sådan opretter du en kampagne – valg af de rigtige indstillinger og mål
At oprette en Google Ads-kampagne kan være som at spille et spil dartpile i mørke – du ved måske, hvor du sigter hen, men det er ikke en garanti for, at din pil rammer plet. Derfor kan det betale sig at vælge de rigtige indstillinger og mål, når det gælder Google Ads-kampagner. Når du vælger indstillingerne for din kampagne, skal du overveje ting som placering, budget og din budstrategi. Hvad angår opstilling af mål for din målgruppe, skal du begynde med at nulstille dig selv på, hvad du gerne vil have dem til at gøre, når de støder på din annonce. Med et veldefineret mål og en veldefineret strategi i hånden kan du gå i gang med at oprette en effektiv Google Ads-kampagne, der helt sikkert vil give de ønskede resultater.
Oprettelse af effektive annoncer, der giver resultater
Intet supplerer en virksomhed som effektive annoncer. Reklame er en fantastisk måde at få budskabet om, hvad din virksomhed har at tilbyde, og når det gøres rigtigt, kan du øge din brand recognition, få nye kunder og i sidste ende se en stigning i salget. At udarbejde effektive og vellykkede annoncer kan virke intimiderende i starten – men det behøver det ikke at være. Der findes utallige strategier, der kan hjælpe dig med at sikre, at dine annoncer har en effekt og fanger folks opmærksomhed. Fravalg af de rigtige visuelle elementer til brug af smarte formuleringer og fængende slogans – der er ingen grænser for, hvordan man skaber fantastiske annoncer, der giver resultater!
Vi har lavet en kort 7-trins guide der viser hvordan du kan oprette en effektiv Google annonce.
Google Ads giver virksomheder mulighed for at komme ud til deres målgruppe på en effektiv måde. For at oprette en effektiv Google Ads-annonce skal du følge disse trin:
Trin 1: Opret en Google Ads-konto.
Se video til hvordan du opretter en Google Ads-konto her.
Trin 2: Vælg en annoncetype.
Google Ads tilbyder flere forskellige annoncetyper, herunder søgeannoncer, displayannoncer og videoannoncer.
Trin 3: Vælg et mål.
Når du har valgt en annoncetype, skal du vælge et mål for din annonce. Du kan vælge mellem at få flere klik på din hjemmeside, flere konverteringer eller flere visninger af din video.
Trin 4: Opret din annonce.
Når du har valgt et mål, kan du begynde at oprette din annonce. Følg Googles retningslinjer for annoncer for at sikre, at din annonce overholder Googles politikker.
Trin 5: Målret dine annoncer.
Når du har oprettet din annonce, skal du målrette den til den målgruppe, du ønsker at nå. Google Ads tilbyder flere målretningsmuligheder, herunder geografisk målretning, interessebaseret målretning og målretning baseret på en brugeres søgehistorik.
Trin 6: Juster dit budget.
Når du har målrettet din annonce, skal du justere dit budget, så du får mest muligt ud af din investering. Du kan justere dit budget manuelt eller vælge automatisk budgetoptimering.
Trin 7: Overvåg din annonce.
Når du har oprettet og målrettet din annonce, skal du overvåge den for at sikre, at den leverer de resultater, du ønsker. Google Ads giver dig mulighed for at overvåge din annonces ydeevne og justere dit budget, så du får mest muligt ud af din investering.
Måling af din succes med Google Ads – analyse af data og gennemførelse af ændringer
Hvis du vil være sikker på, at du får mest muligt ud af dine investeringer i Google Ads, er der ingen erstatning for dataanalyse. Ved at spore og undersøge målinger som f.eks. klik, visninger og konverteringer kan du afgøre, hvad der virker, og hvad der skal justeres. Resultatet er en smartere annoncekampagne, der tager højde for mangler i ydeevnen – og giver dig en fordel i forhold til konkurrenterne. Så vær ikke bange for at gå dybt ned i tallene, når det gælder måling af succes – med et par smarte ændringer her og der vil det ikke vare længe, før dine reklameindsatser fører til seriøst afkast.
Vis dine annoncer når dine kunder er aktive
For at bruge dine penge bedst muligt og mest fornuftigt, kan du vælge hvornår du vil skrue op og ned for din annonceaktivitet. Ved du f.eks. at dine kunder typisk søger aktivt efter dit produkt eller ydelse mellem 12- 17 mandag, kan du helt manuelt justere dine annoncer til at være mere aktivt i det ønskede tidsrum. Der er aldrig nogen grund til at betale for at få ens annonce vist i tidsrum hvor dine kunder ikke er aktivt søgende. Derfor er det alfa-omega at kende dine kunders handlingsmønstrer, så du kan tilpasse din annonce/annoncer til din målgruppe.
Reducer din pris pr. klik (PPC)
Google vil bruge kræfter og tid på at vise dine annoncer når de er mest relevante, og når der er størst chance for konvertering. Jo højere relevans dine annoncer har, desto højere CTR (Click-through-rate), og hermed også en bedre Quality Score. Dette giver en samlet lavere pris pr. klik.
OBS: det er vigtigt at når du laver en analyse af din målgruppes aktivitet, så sørg for at tage den over 90 dages datainformation. Dette vil give dig den mest korrekte og rettidig data for dig.
Målret dine annoncekampagner geografisk
Ligesom ovenfor, er det vigtigt at tilpasse sin målgruppe og ramme dem der hvor de befinder sig. Er man ude efter en bestemt målgruppe, som man ved befinder sig indenfor en bestemt lokation, er det ikke tiden værd eller pengene, at skyde med spredehagl og håbe på det bedste. Du kan ligeså godt gøre arbejdet godt og grundigt fra starten.
Bliv klog på din målgruppes lokationer, og optimer dine geografiske områder. Det kan være helt op til lande og ned til bestemte byer og regioner.
Er du f.eks. en lokal VVS’er eller tømrer i Hellerup, giver det ikke mening for dig at reklamere i hele Danmark for din ydelse på Google. Det kan også være at det rent faktisk giver mening, hvis du er en online butik der gerne vil ramme andre byer og områder end du er placeret fysisk, da der er større efterspørgsel og mere attraktive kunder der.
Det vigtigste ved geografisk målretning, er at du 100 % er afklaret med hvor din målgruppe befinder sig, og om det er nødvendigt at bruge dine annoncekroner spredt ud i hele Danmark frem for specifikke områder eller byer.
Du kan ændre dine geografiske indstillinger i dine kampagne-indstillinger.
En anden effektiv måde du kan adskille dig og målrette geografisk, er ved at tilføje bestemte byer eller steder i din annoncetekst. Dette har vist sig at virke og skabe en stigning i CTR efter flere undersøgelser.
Du kan teste dette ved at køre split annoncer, og se hvilken der performer bedst. Det kan f.eks. være hvis du kører en uden geografisk lokation i annonceteksten, og en hvor du gør.
Track dine annoncer nemt og hurtigt
Google Ads gør det utroligt nemt for dig at tracke dine resultater fra annoncerne, så du hurtigt kan få et overblik over hvordan de hver især performer for dig. Dette kaldes også (ROI) og betyder return of investment. Gennem Google Ads kan du tracke og måle alt fra salg, kontaktformularer, opkald, og meget mere.
Du kan også se rapporter på, hvilke af dine betalte søgeord der giver flest salg og dermed styre hvordan dit budget skal lægges.
Gør din hjemmeside eller webshop salgsklar
Et meget vigtigt step, som mange desværre går let hen over, er at få ens hjemmeside eller webshop optimeret til at kunne trække salg og konverteringer. Bruger du en masse tid og ressourcer på at få opsat en god Google annonce der mildest talt sparker røv, er der i sidste ende ingen grund til at bruge denne tid og kræfter, hvis ikke din landingsside til annoncen er klar til at sælge.
Forestil dig at du får en masse klik og betaler for dem, men ingen salg eller varme leads, da din side skræmmer folk væk, eller virker uprofessionel m.m. Derfor er en af dine vigtigste steps når du optimerer eller laver en ny Google Ads kampagne, din hjemmeside/webshop. Dine besøgende skal jo gerne lande og blive sendt videre til noget der stemmer overens med deres forventning, og selve annoncen du skriver.
Vil du gerne have konverteringsoptimeret din hjemme eller webshop?
Mål din værdi ordentligt og spar penge
Mange virksomheder glemmer at lave en ordentlig og detaljeret måling på deres AdWords konto, og det kan risikere at gå ud over dig og dine penge. Derfor bør du altid måle helt ned på hvert enkelt søgeord, målgruppe osv. Du kan ende med at spare 50 – 70 % på dit budget, uden at det går ud over dine konverteringer, hvis du er heldig. I nogle tilfælde har virksomheder oplevet at 10 % af deres budget var ansvarlig og medskyld i 80 – 90 % af deres samlede omsætning fra Google AdWords. Derfor er det altid en god ide, at se om der overhovedet skal kastes penge efter søgeord som ikke performer.
Google Ads er et effektivt værktøj, der kan være til gavn for virksomheder af alle størrelser. Ved at forstå, hvordan du konfigurerer din kampagne og vælger de rigtige indstillinger, kan du oprette effektive annoncer, der giver resultater. Det er vigtigt at måle din succes med Google Ads for at sikre, at dine kampagner er rentable.
Dataanalyse vil hjælpe dig med at foretage de nødvendige ændringer for at forbedre dine resultater.