1. Behovet til din virksomhed
Det er meget vigtigt at tage hensyn til jeres virksomhedsbehov. Overvejning af din virksomheds niche, er konsekvent da temaet kan hjælpe med at imødekomme disse behov.
Et eksempel kunne være at hvis målgruppen var tøj til børn – vil man gerne gå op i at have et visuel appellerende og farverig tema. Derudover indberette funktioner til filtrering af produkter og størrelse efter aldersgruppen.
Virksomhedens unikke personlighed skal derudover også overvejes, da der burde blive valgt et tema der afspejler dette, så du kan opnå dine salgsmål!
2. Responsivitet
Et godt tema inkluderer fejlfri responsivitet – dette er en vigtig faktor når du vælger et Shopify-tema, da et websted burde kunne tilpasse sig til nærmest enhver enhed.
Det er vigtigt at tage i betragtning, at størstedelen bruger mobilenheder til at surfe på internettet og handle online. Vi vil helst undgå at miste kunder på trods af den skærmstørrelse der bliver brugt, derfor er responsivitet uundværligt i en online butik.
Responsivt tema hjælper med at skabe en god brugeroplevelse til kunderne – en god brugeroplevelse er nødvendig i succesfulde virksomheder, da det øger konverteringsrater og forbedre online-miljøet i din webshop.
Et godt tip er at teste Shopify-temaet på alle enheder for at sikre, at temaet fungerer på alle skærmstørrelser og undgå en høj bounce-rate.
3. Funktioner
Succesfulde online virksomheder har typisk velanvendte funktioner til at støtte brugeroplevelsen. Funktioner i Shopify-tema kan være værktøjer, elementer og forskellige funktioner der er inkluderet i de enkelte temaer – dette er meget forskelligt afhængig af hvilken tema du vælger at udnytte.
Et mål med en virksomhed er at opnå dine salgsmål derfor er det vigtigt, at undersøge hvilke funktioner der giver bedste mening for din virksomhed. Forskellen kunne være en tøjbutik også en elektronikbutik – Tøjbutikken skulle meget gerne have funktion der filtrerer produkter efter størrelse og farve – hvorimod teknologiprodukter vægter funktioner som anmeldelser mere.
Et godt tip er, at tage sin tid om at vælge et tema – undersøg de forskellige temaer og konkluder hvilket tema opfylder dine krav & behov – dette forbedre brugeroplevelsen, dermed øger konverteringsraten på dit websted.
4. Visuelt og tilpasningsmuligheder
En vigtig rolle i en webshop / online butik er at skabe et visuelt attraktivt design. Det tema i vælger har en stor indflydelse, ikke kun på virksomhedens branding og identitet dog også på kundens købsbeslutning & oplevelse.
Når i vælger et tema, burde man have i betragtning om det visuelle og tilpasningsmulighederne passer til din virksomhedsbehov. Overvejelser man burde have er elementer som farver, typografien, placering af knapper og meget mere – alle disse elementer burde have en visuel sammenhæng.
For at opretholde en konsistent branding og professionel udseende er det vigtigt at vælge et tema der er let tilpasseligt og kan ændres uden nogle problemer – dette sikre at din webshop kan vokse i takt med virksomheden.
Et tema med godt design og tilpasning er med til at skabe en professionel online butik, der er skræddersyet til din virksomhedsbehov så meget som muligt!
5. Kompatibilitet
Er det tema du vælger kompatibel? Mange vælger temaer der ikke er kompatibel med deres behov – derfor er det en vigtig faktor at overveje om temaet er kompatibel med de funktioner du har tænkt dig, at udnytte. Dette kan være tredjeparts-apps og -værktøjer som du vil bruge i din online butik.
Dette kan være betalingsgateways, marketingsværktøjer eller andet. Hvis det tema i udnytter ikke er kompatibel vil det sætte en begrænsning til funktionaliteten af din webshop – dermed vil brugeroplevelsen blive svækket.
Din webshop skal kunne vises korrekt og fungere fejlfrit – derfor er det vigtigt at temaet i udvælger er kompatibel med både desktops, tablets og smartphones. Hvis temaet ender med ikke at være optimeret til de forskellige enheder, kan det føre til potentielt mistede salg.
Kompatibiliteten kan også have en påvirkning på ydeevnen af din webshop. Hvis temaet ikke er godt optimeret, kan det føre til en langsom indlæsningstid. Dette kan resultere i at besøgende, forlader shoppen med det samme (bounce rate).
6. Kundeanmeldelser & Support
Kundeanmeldelser og support er to vigtig faktorer for alle Shopify-temaer. Læs temaets anmeldelser og sæt dig i anmelderens sko. Er der anmeldelser der kommer til at ulempe din virksomhed? Disse spørgsmål er gode at stille til sig selv, inden man vælger et tema.
Support i temaer er nødvendigt også. Hvilken type support er tilgængelig for temaet? Hvis man ikke har så meget teknisk ekspertise, kan det være en god idé at vælge et tema der inkluderer support, hvor du kan få hjælp hvis du er i tvivl om noget.
Helst support til temaets udviklere. Dette kan hjælp med at løse hvis der sku opstå problemer, til noget der er mere teknisk
Endelig, når du vælger et Shopify-tema, er det en god idé at tjekke, om temaet tilbyder nogen form for garanti eller tilbagebetaling. Dette kan give dig tryghed og beskyttelse i tilfælde af, at temaet ikke opfylder dine forventninger eller krav.