Markedsføring og branding på Tiktok
Tiktok er en platform med utrolig voldsom vækst, hvor der hver dag kommer nye brugere til.
Det giver derfor dig som virksomhed et kæmpe potentiale, og mange muligheder for at markedsføre din ydelse eller produkter på platformen.
I oplægget her, vil jeg gennemgå nogle af de forskellige practices, og annonceringsmuligheder du finder på TikTok.
Det sociale medie tiktok, har i dag +900 millioner daglige bruger på verdensplan, og er dermed det hurtigst voksende medie nogensinde. (Ja det lyder noget vildt)
Lad os starte fra bunden, hvad er det såkaldte TikTok:
Tiktok er en app, et socialt medie, hvor man som bruger har mulighed for at lægge korte videoer op, med varigheder fra 15 sekunder – 3 minutter. Det er alt fra dansevideoer som pt. er det mest populære, til træningsvideoer, videns videoer, værdi bringende og budskab videoer.
Se for dig selv, link til platformen får du her: https://www.tiktok.com/
Og hvem er så på den her platform?
Fordelingen mellem køn på TikTok her i Danmark er relativ jævn. Der forekommer en lille overvægt af de kvindelige brugere, med 58%, hvor mændene ligger med de resterende 42%.
Annoncering og markedsføring på TikTok
Som sagt, er mulighederne store på platformen, men det kræver først og fremmest, du er eller dit bureau er TikTok Partner, før at man få adgang til en annoncekonto. Det er langt fra alle i Danmark der på nuværende tidspunkt har den mulighed. Når man så får muligheden for at annoncere på tiktok, så minder det meget om de andre sociale medier vi kender i dag. Hvor man i Ads manageren, kan opsætte ens annoncer, bygge kunderejser, tracke og måle med ens “TikTok Pixel”.
Under her, vil der beskrives de forskellige formater, som er mulige på platformen, som forbruger eller virksomhed.
– In-Feed Ads (TikTok)
In-Feed ads er annoncer, som bliver vist i brugerens feed, imens de scroller igennem deres “For-you” som er et inspirations-feed udarbejdet af TikToks algoritmer.
Det er bygget som fuldskærms oplevelse, og har max-varighed på 60 sekunder. Det er alfa-omega at man her har noget opmærksomhedsvækkende indenfor 1-3 sekunder, samt at man fylder videoen med spændende indhold, da man som forbruger har alle muligheder for at skippe væk fra denne annonce.
Efter 9-sekunder af sådan en annonce, vil din “Call-To-Action” knap poppe frem, så sørg for som minimum at holde forbrugeren på indholdet i den tidsramme.
– Og husk!
Vær kreativ, og udarbejd indhold, som passer til målgruppen, og ikke mindst platformen.
– Brand takeovers (TikTok)
Brand takeovers, er et annonceformat, hvor man får sin annonce eksponeret som det absolut første når brugeren åbner appen.
Der er kun EN annoncør. pr. kategori pr. dag der kan benytte denne type annonce.
– TopView (TikTok)
TopView, er en placering, som tiktok vurderer fungere allerbedst på platformen, da man som bruger på mediet ikke kan undgå at se annoncen.
Reglerne for denne type annonce, er det samme som brand takeover: “Der er kun EN annoncør. pr. kategori pr. dag der kan benytte denne type annonce.”
– Annoncer – Indstillinger (Tekniske aspekt)
Første step, er at vælge om du vil annoncere med billede, eller video materiale.
Tommelfingerregel: Brug 9/10 hvis ikke 10/10 gange video, da TikTok er en video-platform, og man på mediet har krav om lyd på uploads.
Ligesom med facebooks annonceplatform, har du til højre løbende et preview af hvordan din annonce ser ud.
Følgende begreber medgår når du opretter annoncen
1) Display Name: Er dit navn, eller dit brandnavn.
2) Tekst: Her skriver du teksten til annoncen, som kan være op til 22 tegn.
“Keep it short and simple”
3) CTA: Hvilken handlingsknap du bruger i dine annoncer. Som eks:
“Se mere” “Shop nu” “Lær mere” etc.
4) URL Link: Link til den landingpage du vil drive trafikken.
5) Profilbillede: Her uploader du dit brand logo.
Dataindsamling:
TikTok er stadig forholdsvis ny som platform.
Derfor er mediet ikke ligeså langt fremme som Facebook & Instagram når det kommer til dataindsamling og attribuering.
– Der arbejdes dog hårdt fra TikToks side på at videreudvikler på deres nuværende system.
Aflæsning af data & resultater
Den del af tiktok ligner utrolig meget facebook.
Du kan tilgå de separate kampagner og se performance hver for sig, ud for valgte metrics og KPI’er, så du kan gå i dybden med dit analysearbejde, og vælge optimeringer med omhu.
Dog har TikTok et samlede Dashboard, som giver dig muligheden for at se alle resultaterne i et samlet board, så du har et godt overblik over dine fulde indsats samt returns.
Mange tak fordi du så læste med hertil,
Jeg håber du fandt det brugbart og blev klogere på platformen, samt vigtigheden af at være til stede her i nær fremtid.
Vi ses!