Google Analytics – Værktøjet der giver dig, data insights.
Kategori: Data
Læsetid: 6 minutter +-
Introduktion: I indlægget her vil jeg komme ind på hvad Google Analytics er, hvad det kan bruges til samt give dig som forretningsejer.
God læsning 🙂
——————————->
Hvad er Google Analytics?
Helt lavpraktisk så er Google Analytics, et analyseværktøj, skabt af google, til at indsamle data på en hjemmeside. Bl.a. ting som, hvilken kanal de besøgende kommer fra, hvor lang tid de bevæger sig på siden, hvilke landingpages de hopper rundt på.
Du kan principielt se, hvad dine kunder/besøgende interessere sig mest for, hvilken side de reagere bedst på, og omvendt. Du kan se deres demografiske oplysninger.
Hvad koster det her effektive værktøj så?
Intet – det er helt gratis og let tilgængeligt for alle.
Hvad kan du bruge alt den her data fra Google Analytics til?
Data-analyser er en af de vigtigste faktorer, når det kommer til markedsføring, og det med at forstå sin målgruppe, og optimere på ens setup. Uden data, arbejder man med rent gætværk.
Ting som du med fordele kan analysere på:
– Demografien bag din mest besøgende målgruppe
– Hvor du kan forbedre dine marketingskampagner i form af landingpages mm.
– Hvilken kanal du får afkast bedst ved (Hvis du er omni-channel vel og mærke)
– Hvilken side/landingpage du skal optimere på (Eksempelvis den med størst churnrate – hvor folk hopper fra)
Analyse i Google Analytics kræver dog at man sætter sig ned, sætter sig ind i tingene i
værktøjet, da det er et stort værktøj med massere af muligheder og funktioner
– Hvis du sidder med spørgsmål eller er i tvivl, kan du give mig en besked, gennem: dvision.dk/#sec-10
Hvordan gør jeg brug, eller kommer i gang med det her værktøj?
Det er utroligt nemt at få det implementeret.
Først og fremmest skal du have oprettet en Google konto (Medmindre du har en.)
Efterfølgende går du til https://analytics.google.com/analytics/web/#/ og opretter en konto, med din google konto.
Efter oprettelsen, kommer du til siden hvor du skal oprette “kontonavn”, og der giver det mening at skrive hvilken hjemmeside den skal tilknyttes til. Efter her skal du indskrive hvilken hjemmeside den skal knyttes til.
Nu skal du hente det stykke kode, som skal linke din google analytics, og din hjemmeside. Du trykker på knappen “Hent-sporings-id”, og copy-paster det stykke kode. Evt. gem det i noter hvis du ikke har planer eller mulighed for at implementere det i det givne moment.
Implementering af det her stykke kode, afhænger af hvilket CRM system du sidder med, nogle er markant nemmere end andre.
Hvad så nu når det er implementeret?
Når dit stykke kode, er implementeret på din hjemmeside, vil google straks begynde at indsamle data, fra besøgende på din side, med alle informationerne forklaret tidligere i indlægget her.
——–>
Hvis du har yderligere spørgsmål, eller ønsker du en gratis analyse af din nuværende digitale tilstedeværelse, så bestil en gennemgang via linket her: dvision.dk/#sec-10
Vi ses!