Leder du efter måder at få mere værdi ud af din online butikpå? Har du nogensinde spekuleret på, hvilke tips og tricks de mest succesfuldee-handelsvirksomheder bruger til at øge deres konverteringsrate? Hvis ja, såtjek vores blogindlæg om konverteringsoptimering – vi har den indsigt, du harbrug for, så du kan træffe informerede beslutninger, der kan hjælpe med at gørebrowsere til købere. Lær hvorfor datadrevet beslutningstagning ændrer den måde,hvorpå virksomheder har succes i dagens digitale verden, og find ud af, hvordandisse indsigter kan hjælpe med at øge salget.
Hvad erkonverteringsoptimering
Grundlæggende principper for konverteringsoptimering har i etstykke tid nu været det vigtigste for dygtige digitale marketingfolk – og deter der god grund til. Konverteringsoptimeringsstrategier gør det muligt forbrands at forstå deres målgrupper bedre, forbedre deres websteds ydeevne ogmaksimere den samlede ROI. Hvad nytter et smukt website, hvis ingen købernoget? Kort sagt kan konverteringsoptimering betragtes som processen til at øgeandelen af besøgende, der gennemfører de ønskede handlinger på dit websted,hvilket igen bidrager til at øge salget, leads eller andre succesmål, som dujagter. Og det bedste af det hele er, at det ikke kræver nogen troldmandskunstat indarbejde det i dit webdesign; et par enkle A/B-testforsøg og tekniskejusteringer kan gøre en stor forskel. Så uanset om du beslutter dig for athoppe med på vognen eller om du vælger en “hvis det ikke er gåetgalt”-holdning ved at undgå risici for enhver pris, er det vigtigt atforstå det grundlæggende i konverteringsoptimering.
Her ernogle eksempler på konverteringer
Enhver erfaren online-shopper ved, at en godkonverteringsrate på en webshop kan betyde forskellen mellem en blomstrendeforretning og en forretning, der føles som om den træder i vandet. Genereltopstår konverteringer, når kunderne bliver overtalt af kampagne- ellerrabattilbud eller blot en effektiv brugeroplevelse på webstedet. Der er mangeforskellige måder at øge konverteringer på, men nogle populære metoder omfattere-mail marketing kampagner, der skal drive trafik til webstedet, og spændendekonkurrencer, der belønner kunderne med gratis forsendelse eller rabatter.Uanset hvilken strategi der anvendes, vil enhver velformet plan altid resulterei, at flere kunder tjekker ud med deres køb til sidst på dagen.
Få folktil at besøge din webshop – skab det iøjnefaldende
Har du brug for hjælp til at få øjnene hen til din onlineshop? Så skab visuelle elementer, der ikke ligner noget, de nogensinde har set,så de ikke kan se væk – tænk på iøjnefaldende levende farver og finurliggrafik. Indfør et par fængende overskrifter, der trækker folk direkte ind,f.eks. ærlige overskrifter, der gør dem nysgerrige, eller humoristiske overskrifter,der får dem til at smile. Endelig skal navigationen være smidig og intuitiv;ingen kan lide at snuble gennem en jungle af sider, mens de forsøger at findedet, de har brug for. Følg disse enkle trin, og du vil få online købere til atstrømme til din butik.
Optimertil mobilen – sørg for, at websitet ser godt ud på alle enheder og nemt kanbruges
Uanset om dit websted bliver vist på en stationær, bærbar,tablet eller mobil enhed, fortjener de alle samme grad af pleje ogopmærksomhed. Kan du forestille dig, hvor meget potentiale du ville gå glip af,hvis nogle af dine besøgende ikke kunne lide oplevelsen, fordi webstedet erdårligt optimeret til netop deres enhed? Hvad nytter det at have verdens bedsteindhold, hvis det forbliver usynligt for tusindvis eller endda millioner afmennesker, fordi det ikke er tilpasset deres enheds størrelse ogfunktionalitet.
Bruganmeldelser – øg din proof of concept
Tidligere var virksomheder udelukkende afhængige af dygtigmarkedsføring og mund-til-mund-på-mund-politik for at få kunderne til at vælgederes produkter. Nu er online anmeldelser fra eksisterende kunder imidlertidblevet vigtigere end nogensinde før. Der er trods alt ingen bedre måde, hvorpåpotentielle købere kan træffe en beslutning om et produkt?
Brugeranmeldelser kan bruges som en løftestang forvirksomheder, hvis de anvendes korrekt; de giver ikke blot værdifuld indsigt ikundernes erfaringer, men fungerer også som socialt bevis, der bakker op omvirksomhedens egne påstande. Det kan være et stort aktiv at give kundernemulighed for at afgive anmeldelser – så gå ikke glip af denne smarteforretningspraksis.
Tilbydrabatter – opret særlige kampagner eller rabatter
Hvis du ønsker at øge dit salg og har det perfekte produkt,er det en god måde at lokke kunderne til med rabatter. Lav særlige kampagnereller rabatter, der giver en unik oplevelse: giv tidsbegrænsede rabatter påspecifikke produkter, saml varer sammen til en lavere pris, eller giv en ekstravare ved køb over et bestemt beløb. Alt, hvad der giver dine kunder en bedreindkøbsoplevelse, vil være med til at øge loyaliteten og øge konverteringerne.En smart rabatpolitik er den perfekte indgang til at glæde dine loyale kunder -og få endnu flere.
Gør detnemt at købe – optimer købsprocessen
I slutningen af en lang indkøbsrejse ønsker kunderne ikke atstøde på forhindringer, der forhindrer dem i at afslutte deres køb hurtigt.Ingen ønsker at sidde fast i et limbo ved kassen. Derfor er det vigtigt forvirksomheder at sikre, at checkout-processen er hurtig, sikker og uden ekstratrin, der afskrækker eller frustrerer kunderne. Find ud af, hvad dine kunderønsker – og gør det nemt for dem at købe, så de kan komme videre med at nydederes køb.
Brugretargeting-annoncer – mind brugerne om deres forladte indkøbskurve
Hvis du ønsker at lokke kunderne til at gennemføre et køb,hvorfor så ikke minde dem om deres uafsluttede forretning? Retargeting-annoncerer den smarte måde at få brugerne tilbage til de must-have-varer, der blevefterladt i indkøbsvognene. En effektiv retargeting-annonce vil føre brugernetilbage til deres checkout-side, så gå ikke glip af disse gode muligheder, ogfå dit produkt frem for kunderne igen! Med retargeting-annoncer behøver denforladte indkøbskurv ikke at være et tabt salg.
Udregndin konverteringsrate for din webshop
Har du en webshop, er det meget rart at kunne udregne, hvor“god” man egentlig er til at sælge sine produkter.
Eksempel på udregning:
– Du får 1000 besøg på din webshop
– 10 af dem fuldfører et køb, ogsåkaldet transaktion
Sådanberegner du konverteringsraten
Antalsalg du har fået / antal besøg i webshop = konverteringsrate
Kiggervi på eksemplet ovenfor, vil det se således ud:
10 salgi butik / 1000 besøgende = 0,01 = 1 %
Hvis du tilgår Google Analytics, kan du se dinkonverteringsrate, som den udregner for dig. Du kan vælge alt mellemforskellige perioder og dage. Vil du f.eks. se din konverteringsrate de sidste7 dage, kan du blot vælge den funktion der hedder “de sidste 7 dage”, og se indi dine data.
Driver du din webshop på Shopify (LINK), kan du med glæde sedisse tal ved hjælp af deres kontrolpanel, der fremgår på starten af dinwebshop, når du er logget ind.
Her er det vigtigt at skelne mellem to typer af besøgende.
– Unikke besøgende
– Total besøgende
Har du f.eks. en webshop der sælger produkter som har en langbeslutningsprocess, som ved køb af lidt dyre produkter som møbler eller hårdehvidevarer. Ved sådanne køb betyder det ofte også at det kræver flere besøg pr.besøgende, for at foretage et køb. Her er det vigtigt at kigge ind i den derhedder unikke besøgende, frem for total besøgende, da det kan give dig etmisvisende tal.
Er det derimod et produkt der er mere impuls relateret køb,så kan du sagtens kigge på den anden, total besøgende, og få et godt indblik ogtal på det.
Hvad eren god konverteringsrate?
Som udgangspunkt er det svært at sige, da det afhænger afutroligt mange faktorer, såsom hvilket produkt der er tale om, hvilken sæson vier i, og meget mere. Når det er sagt, kan man stort set aldrig stille sig 100 %tilfreds med en konverteringsrate, da den altid kan forbedres og optimeres.
Med det i dine overvejelser, er der heller ikke et konkrettal, som kendetegner en god eller dårlig konverteringsrate.
Hvis man tager afsæt i en god gammel tommelfingerregel, såsiger man at din konvertering skal ligge et sted mellem 1 – 3 %. Dette er megetnormalt for en typisk webshop, der sælger godt.
Har du f.eks. en rigtig stor trafik, men du kan se at dinkonverteringsrate er lav (under 1 %), så er der stor grund til at kigge ind i,hvordan du kan optimere det.
Hvis du har en stor konverteringsrate på din webshop, bør dunærmere kigge ind i, hvordan du får mere trafik til din webshop. Dette kan væregennem betalt annoncering og sociale medier.
Sådanforegår en konverteringsoptimering process i praksis
Ettypisk scenarie, kan se således ud:
1) Analyserwebshop aktivitet
Her kan man kigge ind i hvor debesøgende kommer fra, og falder fra. Her opstilles der typisk nogle hypoteser,som er baseret ud fra Google Analytics.
2) Optimering
Typisk udarbejdes der ideer ogskabeloner til design, herunder grafiske materialer som billeder, elleranimationer m.m. Det er også her der arbejdes med at få skabt tiltrækkendeCall-to-action-knapper eller elementer, som trækker dine besøgende til kliks.Der arbejdes også typisk med tone of voice, og en opsætning af to forskelligeproduktsider, for at se effekten af de to, og tage beslutninger ud af vistedata.
3) A/B splittest
Vi laver løbende tests af de sider viarbejder på, for at se hvad der virker og eventuelt ikke virker. Det vigtigsteformål for os, når vi arbejder med CRO, er at få udarbejdet materiale, derkonverterer besøgende til salg.
Der findes ikke en opskrift derskærer alle webshops over i en kam, men som regel er det hastighed, design ogopsætning/navigation vi kigger på.
6opdateret tips til konverteringsoptimering
Ønsker du at øge dit salg? Ønsker du at øge kundernesengagement på dit websted? Konverteringsoptimering er nøglen, og vi har detricks, du skal bruge for at komme i gang. Glem alt om at bekymre dig omtrafik; hvis de besøgende ikke konverterer, er det ligegyldigt, hvem derbesøger det i første omgang! Se vores 10 bedste tips til konverteringsoptimering,og begynd at se konverteringerne stige kraftigt.
1. Sørg for, at dit websted er let at navigere på medminimal indlæsningstid på siderne
For at sikre, at dine besøgende pådit websted bliver hængende og bliver hængende – eller besøger det igen – skal duhave mere end webdesign, der ser topmoderne ud. De vil også gerne nemt kunnefinde det, de leder efter, på kortest mulig tid. Det handler ikke kun om atvise sig frem, men også om at give dine kunder en behagelig og lydhøroplevelse. Det betyder en effektiv navigationsopsætning på webstedet ogminimale sideindlæsningstider. Du kan have den mest visuelt tiltalende sidederude, men hvis det tager en evighed at navigere, kan du sige farvel til debesøgende, der vender tilbage! Sørg for, at navigationen altid er lige såhurtig som din seneste sideopdatering.
2. Forenkle din checkout-proces ved at reducereantallet af klik, der skal til for at gennemføre et køb
At handle online behøver ikke at væreet maraton – det kan være en sprint! Ved at reducere antallet af klik, der ernødvendige for at gennemføre et køb, kan du forenkle din checkout-process. Detsparer ikke kun kunderne for tid og frustration, men øger også deres generelletilfredshed med købsoplevelsen. Alle elsker at få det, de har brug for,hurtigere, og nu kan du give dem præcis det! Sørg for at strømline dincheckout-proces for at få køberne til at vende tilbage – uden at de behøver atfå sved på panden.
3. Brug A/B-testning til at sammenligne forskelligeversioner af dit websted
Hvis du vil vide, hvilken version af dit websted, derfungerer bedst for brugerne, er A/B-test et godt værktøj at bruge. Ved atoprette flere versioner af en enkelt webside og vise dem (i tilfældigrækkefølge) til rigtige brugere kan du måle, hvordan hver version klarer sig medhensyn til UX, engagement og konverteringer. A/B-test giver dig værdifulde datatil at forbedre dit websteds ydeevne – så hvorfor ikke prøve det? Omfavneksperimentets kraft, og nyd den viden, at en enkelt lille justering kan givedit websted en ekstra gevinst.
4. Brug visuelle elementer
I en verden af indholdsskabelse skal en god idé stadig skillesig ud. Visuelle elementer som videoer og billeder er den perfekte måde at gøredet ekstra indtryk på dine læsere. Visuelle elementer giver ikke kuniøjnefaldende detaljer og tekstur, som designere er ude efter, men de hjælperogså med at forstå ved at holde seerne engageret i det indhold, du udarbejder.Med færdigheder som billedoptimering og videoredigering kan skaberne skabe etoriginalt værk, der ikke bare kan ses, men opleves. Det er på tide at lægge dekedelige tekstblokke væk og få kameraerne i gang.
5. Tilbyd personlige rabatter og incitamenter for attilskynde kunderne til at foretage et køb
At tilbyde personlige rabatter ogincitamenter til kunderne er en smart måde at fange deres opmærksomhed på ogtilskynde dem til at foretage et køb. Du kan tilbyde den perfekte aftale tilhver enkelt kunde, når du skræddersyer dine rabatter og incitamenter på enmåde, der gør dine produkter for gode til at gå glip af. Uanset om det eroplåste rabatter, efterhånden som de lægger flere varer i deres kurv, tilbud omgratis forsendelse baseret på placering eller særlige feriekampagner, er dermasser af kreative måder for virksomheder at belønne kunderne for at foretagekøb på og samtidig øge deres salg på.
6. Udnyt kundeanmeldelser og testimonials på stedetfor at skabe tillid hos potentielle kunder
Hvis du ønsker at have tillid til en virksomhed, er det ikkelængere nok at stå udenfor og kigge den igennem en gang. Heldigvis forvirksomhederne er kunderne blevet mere åbne med hensyn til at give deres ærligemeninger gennem online anmeldelser, hvilket giver mulighed for at udnytte disseanmeldelser og bruge dem som et tillidsskabende værktøj. Ved at vise positivekundeoplevelser på dit websted kan du gøre potentielle kunder trygge ved atgive dem eksempler fra det virkelige liv, der viser, at dit produkt eller dintjeneste er deres tid, penge – og tillid – værd.
Gør digklar til at øge dine konverteringsrater med Vital Media
Vital Media konverteringsoptimeringstjenester er designet tilat hjælpe dig med at få mest muligt ud af dit website. Vores eksperter brugerdatadrevne strategier til at øge konverteringsraten og dermed skabe mere salgog flere leads for din virksomhed. Vi bruger en kombination af A/B-test,analyse af brugeradfærd og personalisering for at maksimere dit webstedsydeevne.
Skal du have en gratis analyse af din webshop?